RSS

Beirut – The Rip Tide

De New Yorkse groep Beirut zag zichzelf verheven worden tot een groep met een heuse sterrenstatus bij het verschijnen van haar debuutalbum Gulag Orkestar in 2006. Een bezoek van de piepjonge voorman Zach Condon aan oude Europese bolwerken als Parijs en Praag had zijn belangstelling gewekt voor de zigeunermuziek van de Balkan en Franse chansons. Condon is er gelukkig de man niet naar om op zijn creatieve lauweren te rusten. Na met The Flying Club Cup in 2007 op het succes van zijn voorganger te hebben voortgeborduurd, gooit hij in 2009 drastisch het roer om. March Of The Zapotec en True People Holland zijn twee stilistisch uiteenlopende minialbums die als een dubbel-cd aan de man wordt gebracht. Met het volkse March Of The Zapotec scoort hij vet onder de jonge Latijns-Amerikaanse bevolking terwijl het tweede minialbum vooral de liefhebbers van elektronische dansmuziek aanspreekt.

Voorafgaand aan zijn jongste album liet Condon weten dat hij op The Rip Tide terug wilde naar de basis van piano, koper en snaren. Dit statement bleek op waarheid gebaseerd. De algemene opzet van dit album knipoogt nadrukkelijk naar de folky popmuziek. In dat metier is Beirut een topact en The Rip Tide een wolk van een album. De experimenteerdrift zit Condon in het bloed en in alle fraaie liedjes klinken verrassende muzikale invallen en pakkende arrangementen die de muzikale geest lenig houden. De groep heeft er ook geen enkel probleem mee op gezette tijden voor afwisseling te zorgen middels psychedelische exercities zoals in Payne’s Bay en het van strakke beats voorziene up-tempo lied Santa Fe. Hoewel invloeden uit het verleden incidenteel terug te vinden zijn, vormt The Rip Tide een coherent geheel. Het album vormt tevens het overtuigende bewijs van de staat van muzikale volwassenheid die Condon en zijn groepsleden bereikt hebben.

 

www.beirutband.com

 

(Koos Gijsman)


Your Comment