De Canadese zanger-liedjesschrijver en banjospeler Old Man Luedecke steekt zijn fascinatie voor taal in een chique jasje. Vernoemd naar de in 1934 door Scott Fitzgerald geschreven klassieke roman Tender Is The Night richt Luedecke op zijn nieuwste album een monument op voor de taal. Taal die zoals hij zelf aangeeft “ongewoon is en bijdraagt aan het vak van liedjesschrijver”. Afkomstig uit Chester, Nova Scotia laat onze Canadese vriend vanaf zijn debuutalbum Mole In The Ground in 2003 zich gelden als een bevlogen verhalenverteller. Gestoken in een jasje van folk, bluegrass en alternatieve country vormt zijn repertoire een vast onderdeel van de Canadese naoorlogse muziekwereld. De Oude Man ontvangt van zijn landgenoten diverse awards waarbij een Juno in 2009 voor het beste folkalbum (Proof Of Love uit 2008).
‘Gevangen’ in zijn appreciatie voor taal tracht hij op Tender Is The Night zijn verhalen te vertellen met een taal die rijk is aan metaforen en handelen over liefde, kunst en betekenis. Qua klankbeeld sluit Tender Is The Night vrijwel naadloos aan op zijn in 2010 verschenen voorganger My Hands Are On Fire And Other Love Songs. Zijn warme stemgeluid vult hij aan met gedegen banjospel waarmee hij zijn liefde voor folkmuziek, country en bluegrass gestalte geeft. Vanaf het opwekkende up-tempo openingslied Kingdom Come tot de stemmige, ingetogen afsluiter Long Suffering Jesus trakteert onze Canadese bard de luisteraar op dertien smaakvolle liedjes die in al hun diversiteit een coherent geheel vormen.
www.oldmanluedecke.ca
(Koos Gijsman)