Recensies van FM359, Birds Of Chicago en Hiss Golden Messenger

FM359 – Truth, Love And Liberty

Vernoemd naar een weg in Texas is FM359 een bijproduct van Street Dogs en ex-Dropkick Murphys zanger Mike McColgan. Met een groep bevriende musici uit de periferie van o.a. The Dropkick Murphys heeft hij in de Compound Studios in Richmond, Texas het album Truth, Love And Liberty opgenomen. Het album duurt circa een half uur en laat een groep musici horen die met veel enthousiasme een aantal aanstekelijke semi-akoestische liedjes heeft geproduceerd. Het stijlgebied bevat elementen uit de country-, pop- en folkmuziek die met een punkattitude gespeeld worden. Voor tussendoor is dit een uiterst genietbaar schijfje waar niemand zich een buil aan zal vallen.

Birds Of Chicago – Live From Space

Birds Of Chicago ontstaat uit de liefdesrelatie tussen de charismatische zangeres Allison Russell van Po’ Girl en singer/songwriter Jeremy Lindsay die we kennen onder zijn artiestennaam JT Nero. De groep debuteert een jaar geleden met het gelijknamige studioalbum Birds Of Chicago. Een album met een twaalftal uitstekende eigen liedjes die liefhebbers van folkmuziek en americana samenbrengt. Bezoekers van hun door Lucky Dice in ons land georganiseerde live optredens kunnen hun hart ophalen aan het onlangs verschenen live album. Vooral ook omdat dit album een keur aan liedjes bevat die nog niet eerder opgenomen zijn. De liedjes van dit album werden dit jaar in de zaal van Space in Evanston, Illinois vastgelegd. Inmiddels vormen de geliefden een echtpaar en heeft afgelopen 30 december dochter Ida het levenslicht gezien. Muzikaal wordt het duo bijgestaan door een deel van de musici die we ook kennen van het debuut. Het collectief laat in zeventien liedjes horen dat de magie van hun liedjes ook in deze vorm behouden blijft. De jury van Euro Americana Charts heeft dan ook in januari dit album op de eerste plaats gezet in hun lijst.

Hiss Golden Messenger – Bad Debt

Bad Debt is een heruitgave van het tweede album van Hiss Golden Messenger uit 2010. Feitelijk bevat het album enkel sololiedjes van M.C. Taylor die hij opnam tijdens ijskoude maanden in zijn thuishaven Piedmont in North Carolina. De liedjes werden aan de keukentafel door Taylor gespeeld en zonder toevoegingen vastgelegd. Een groot aantal van deze liedjes vinden we terug op de albums Poor Moon en Haw die daarna in gearrangeerde versie in de studio werden opgenomen. De kwaliteit van Taylor staat wat mij betreft niet ter discussie. Zelfs in uitgeklede vorm behouden zijn liedjes hun kracht. Wat helemaal evident is in de ontroerende uitvoering van het magistrale lied Jesus Shot Me In The Head. Dit is duidelijk een uitgave voor beginnende liedjesschrijvers en de harde kern van fans die Bad Debt een aangename aanvulling op hun collectie zullen vinden.