Recensies Sophie Hunger/Ben Ottewell

sophiehunger1

Sophie Hunger – Supermoon

Supermoon is het vierde album van de in het Zwitserse Bern geboren diplomatendochter Sophie Hunger. Ze debuteerde in 2008 met het album Monday’s Ghost. Een sterk en eigenzinnig album waarop ze als zangeres én als liedjesschrijfster ruimschoots weet te overtuigen. Een kenmerk dat ook op de opvolgers 1983 uit 2010 en het in 2012 verschenen The Danger Of Light sieren. In de tussenliggende periode heeft ze intensief gereisd langs podia in Noord-Amerika en Europa. Haar jongste album toont ons een volgroeide muzikante die aanstekelijke popliedjes produceert voor een breed publiek. Sophie combineert op Supermoon toegankelijke popmelodieën incidenteel met experimentele details maar blijft daarbij wel altijd keurig binnen de lijntjes. Haar aangename stemgeluid is de constante factor tussen de vele, uiteenlopende beelden die haar liedteksten oproepen. Tijdens de aansluitende Supermoontournee zal Sophie met haar vaste begeleidingsband op 8 mei in het Patronaat in Haarlem en op 9 mei in Rotown in Rotterdam het podium bevolken.

benottewell

Ben Ottewell – Rattlebag

Ruim een jaar trok Gomez-frontman Ben Ottewell uit voor het schrijven van de twaalf liedjes van zijn tweede soloalbum Rattlebag. Hij kreeg daarbij steun van Sam Genders van de folkgroep Tunng die hem hielp bij het afronden van het repertoire van dit album. Naast het vertrouwde aparte geluid van Ottewells zangstem wordt het klankbeeld gevormd door gelaagd aangebrachte instrumentaties op elektrische en akoestische gitaar, pedalsteelgitaar, piano, orgel, bas en percussie. Opgenomen in Los Angeles in vijf dagen tijd met opnametechnicus Clay Blair en producer Will Golden biedt Rattlebag een fraaie staalkaart van de vele gitaarriffs die Ottewell voor dit album uit zijn muzikale geheugen heeft opgevist. Stilistisch leunt hij daarbij op de muziekvormen die het Amerikaanse landschap inkleuren. In het lied No Place verwerkt hij deze invloeden knap in een klankbeeld waarbinnen americana, ambient en oosterse toonschalen elkaar versterken. Vier live opgenomen bonustracks bevestigen het beeld van een bevlogen musicus die ook buiten de studio zijn kwaliteiten overtuigend etaleert.

Koos Gijsman