Volgaarne had ik u zo objectief mogelijk willen informeren over het album Land Of Doubt van de Amerikaanse singer-songwriter Sam Baker. De waarheid gebiedt mij u echter vooraf mee te delen dat dit voornemen is stukgelopen op de indringende wijze waarop de inhoud van deze plaat bij mij is binnengekomen. Of dat nu komt door het feit dat deze bard in mijn boekje aangemerkt staat als een van de grootste overlevers uit de huidige Amerikaanse muziekwereld, durf ik daarbij niet uit te sluiten. Sam Baker raakt op weg met de trein naar Cuzco in Peru in 1986 betrokken bij een bomexplosie waarbij hij ernstige beschadigingen oploopt aan zijn gehoor en zijn linkerarm. Die ervaring en zijn intensieve herstelperiode met maar liefst achttien operaties verwerkt hij in de Mercy Trilogy, een drietal hoogst opmerkelijke platen die tussen 2004 en 2009 het levenslicht zien. Ook opvolger Say Grace wordt door musici en collega’s van de muziekbladen met superlatieven overgoten. Bakers schrijftalent wordt kwalitatief op één lijn geplaatst met dat van klasbakken als Townes Van Zandt, Guy Clark en John Prine. Dat hij daarnaast beschikt over een tikje hese zangstem en een uitstekende technische beheersing van de gitaar is een extra pluspunt. Al die capaciteiten komen op zijn jongste album Land Of Doubt optimaal tot hun recht. Producer Neilson Hubbard zorgt samen met Will Kimbrough en Dan Mitchell voor een instrumentale entourage die uiterst subtiel de inhoud van Bakers poëtische dichtregels omlijsten. Een aantal instrumentale intermezzo’s versterken de welhaast tijdloze indruk die het samenspel van dit collectief kenmerkt. In het overvloedige aanbod aan overdadig geproduceerd muzikale producties uit de Verenigde Staten is Land Of Doubt een baken van betekenisvolle eenvoud. Het is elke keer weer heel lang stil in de woonkamer na het beluisteren van deze wonderschone genretopper.
www.sambakermusic.com
(Koos Gijsman)