Op de hoogste etage van Hotel Americana beschikt Texaan Rodney Crowell over de royaal bemeten koninklijke suite. Een bevoorrechte positie die hij dankt aan zijn geloofsbrieven die een flink deel van het Amerikaanse muzikale landschap bestrijken. Crowell begint als rechterhand van Emmylou Harris. Speelt gitaar in haar Hot Band en schrijft een vrachtlading aan countryhits voor haar en een keur aan mannelijke en vrouwelijke collega’s. Rodney verruilt begin jaren zeventig zijn thuishaven Houston in Texas voor Nashville in Tennessee, het kloppend hart van de countrymuziek. Hij huwt Rosanne Cash, dochter van Johnny Cash en produceert in 1978 haar debuutalbum Right Or Wrong. Daarnaast onderhoudt hij hechte vriendschappen met legendarische singer-songwriters als Guy Clark en Townes van Zandt. Close Ties is zijn laatste soloplaat waarmee hij een periode van duetplaten met Emmylou Harris afsluit. Crowell laat in een interview in mijn lijfblad Heaven weten dat de teksten op Close Ties een autobiografische kern hebben, maar dat daarmee niet automatisch gezegd is dat deze teksten op waarheid berusten…
Mij zal dat eerlijk gezegd worst zijn want onze vriend verkeert op deze plaat in een absolute topvorm. Zijn stem is krachtig en vol dynamiek terwijl zijn gitaarspel sprankelt,schuurt, kreunt en de grenzen tussen blues, country en rootsrock met veel allure overschrijdt. Na de wat gelikte duetplaten met Emmylou Harris is Crowell met deze productie terug op het niveau van exemplarische platen als The Houston Kid (2001), Fate’s Right Hand (2003) en The Outsider (2005) waarmee hij het nieuwe millennium op passende wijze inluidde. Een extra vermelding mijnerzijds gaat uit naar de akoestisch gespeelde folkbluesopener East Houston Blues, de verhalende afsluiter Nashville 1972 en het gevoelvolle lied Forgive Me Annabelle, waarmee Crowell een van de mooiste ballads van het jaar 2017 afgeleverd heeft!
(Koos Gijsman)