De erfenis van de blues is in goede handen bij de uit New Jersey afkomstige zangeres en gitariste Rory Block. De blues stroomt vanaf haar tiende levensjaar door het bloed. Blocks liefde voor het invloedrijke culturele erfgoed van de oude bluesmeesters is een typisch geval van ‘horen is geloven’. In navolging van haar eerbetonen aan zeven zwarte leermeesters onder de noemer The Mentor Series laat ze met het verschijnen van “A Woman’s Soul” opnieuw de stokoude bluesmuziek herleven. De ode aan Bessie Smith, gedistribueerd in de Benelux via Continental Recording Services, is de eerste uit een nieuw project ‘Power Women Of The Blues’. Sterke zwarte vrouwen die het diepste respect verdienen, schrijft Block in het cd-boekje.
Bessie Smith was de eerste grote jazz- en bluesartieste, die ook wel de keizerin van de blues werd genoemd. Grof, vulgair en geweldadig maar met een krachtig stemgeluid en gevoel voor dramatiek. In een glansrijke periode nam ze in de twintiger en dertiger jaren 160 liedjes op, opgebouwd rondom een expressieve blazerssectie en een pianist. Met onder meer een venijnige aanslag op de akoestische gitaar en een wervelwind aan emoties uit haar gruizig stemgeluid wordt het werk van de Afro-Amerikaanse door Rory Block uit de vergetelheid getrokken. En als de zoveelste collectie aan oude parels mensen ertoe aanzet om eens in het nalatenschap van Bessie Smith, Robert Johnson, Son House, Rev. Gary Davis, Skip James, Bukka White, Mississippi John Hurt of Mississippi Fred McDowell te gaan grasduinen is dat mooi meegenomen.
www.roryblock.com
(Johan Schoenmakers)