RSS

Bon Iver – I,I

i,i

Bon Iver (spreekt uit als ie-ver, met de klemtoon op ‘ie’) fans kruisen alvast de datum van 24 april 2020 aan in hun agenda. Dan komt het geesteskindje van de 38-jarige muzikale omnivoor Justin Vernon naar de Ziggo Dome, waar zijn meest recente plaat i,i een centrale rol zal vervullen. Ik moest wel een paar keer met mijn ogen knipperen en in mijn armen knijpen toen ik las dat Bon Iver naar de Amsterdamse concerthal komt met een capaciteit van 17.000 bezoekers. Alsof het niets is.

Er wordt groots uitgepakt met zowel visueel als geluidstechnisch een sensationele drie-dimensionale show en met speciaal voor deze tour ontworpen spiegels. Het zal een andere beleving worden voor de mensen die er elf jaar geleden in Het Paard, Paradiso of Roepaen bij waren. Daarmee staat gelijk mijn vraag of Vernon de intimiteit en warmte van zijn weelderige muzikale klanklandschappen ook kan uitdragen naar de kilte van een grote concerthal.

Met het verschijnen van “i,i” van Bon Iver is het cirkeltje rond. Vanaf het debuut uit 2008 pendelt Vernon met zijn karakteristieke, monotone falset doorheen de vier jaargetijden. Van de winter (For Emma, Forever Ago), de lente in 2011 (Bon Iver) en de zomer op het drie jaar geleden verschenen “22, A Million” tot de herfst op het laatste wapenfeit “i,i”.

Een album waarop de fraaie breekbaarheid,  rustieke kamerpop en experimenteerdrift van de eerdere platen samengaan op de gelaagde nieuweling, waarin onderwerpen als sociale ongelijkheid, klimaatopwarming en corruptie binnen de politiek zijn verwerkt. Een logische voortzetting, dus, vol rijkelijk, laag voor laag opgebouwde composities.

Vernon is met zijn bandleden en de hoeveelheid aan muzikale gasten ook op “i,i” een meester in het overbrengen van een immense sfeer en een dromerige stemming.  Een plaat voor liefhebbers van het minimalisme, het maximalisme, fragmentarische onconvontionele songstructuren, geraffineerde arrangementen. experimentele geluidskunst en spaarzaam toegepaste vocale effecten. Geniaal voor de een, nogal lastig te behappen voor een ander.

Gestoken in een, in het oogspringende digi-pack, waarbij de kleur van de songteksten in het verbluffend fraai, geïllustreerde cd-boekje nagenoeg dezelfde is als de pagina’s waarop ze gedrukt zijn. Gevolg: onleesbaar boekje, tenzij je over go-go-Gadget ogen beschikt.  En net als op “22, A Million” komen de liedtitels op “i,i” als geleuter over (Yi, iMi, U, Sh’Diah, RABI) . En lijkt Vernon zeer zeker een fetisch te hebben voor de komma in de albumnamen.

24-04-2020: Amsterdam, Ziggo Dome

www.boniver.org

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Your Comment