Op het podium van de legendarische nachtclub Antone’s in Austin, Texas speelt de powerbluesgitarist Hadden Sayers de sterren van de hemel in de band van Ruthie Foster. Een zangeres met de ongelofelijk soepele en veelzijdige stem, waarmee ze met haar deepsoul stijl het publiek en mij op haar onlangs uitgekomen dubbelaar Live At Antone’s naar adem laat snakken. Het is dezelfde vrouw, die hem in haar begeleidingsband laat spelen en verantwoordelijk is voor een omwenteling in zijn muzikale leven van 12 ambachten en dertien ongelukken. Het nieuwe en inmiddels zevende album “Hard Dollar” van Hadden Sayers luistert heerlijk weg. Verantwoordelijk hiervoor is de Texaanse snarenridder, die op deze plaat bijgestaan wordt door een combo van drie muzikanten onder wie Tony McClung (drums), Mark Frye (basgitaar) en Dave DeWitt (hammond B3 orgel).
“Hard Dollar” bevat dertien radiovriendelijke tracks. Van het openingsnummer Take Me Back To Texas, dat geïnspireerd is op de rhytmn & blues klassieker Route 66, de swingende shufflesong Inside Out Boogie tot aan de groovy sound van de hammondorgel in het instrumentale Money Shot kreeg ik regelmatig klamme handjes bij Haddens doorleefde stemgeluid en dreigend gitaarspel. Lekker strakke en geniale gitaarrifs. Naast het schitterende duet met Ruthie Foster (Back To The Blues) is de zeven minuten durende rauwe bluesballad Room 155 , een ode aan de bluesmuzikant Sean Costello, een van de hoogtepunten van “Hard Dollar”. Gezien de brede georiënteerdheid (blues, rock, jazz, r&b, c&w) van dit album valt er voor menig muziekliefhebber zeker iets te rapen. “Hard Dollar” toont dat Hadden Sayers over diverse kwaliteiten beschikt, die allemaal tot uiting komen op deze uitstekende cd.
www.haddensayers.com
(Johan Schoenmakers)