Recensies – Homerecords Special

Achter twee onopvallende garagedeuren in de Rue Patenier in Luik bevindt zich een van de belangrijkste centra van de Europese multiculturele muziek. Labeleigenaar Michel Van Achter stampte eigenhandig een multifunctioneel complex uit de grond waar al het nodige aanwezig is voor een zelfstandig opererend muzieklabel.

Naast de prachtige opnames waarmee Michel vanuit zijn studio de liefhebbers van een puur geluid bedient, zijn het de stilistisch zeer uiteenlopende muzikanten die zijn catalogus een apart karakter bezorgen. Een catalogus die qua originaliteit een unieke plek in de wereldmuziek inneemt. De jongste lichting albums sluit naadloos aan op de hoogwaardige kwaliteit die zo kenmerkend is voor dit label. Hoewel de hier opgevoerde albums stilistisch zeer uiteenlopend zijn, één aspect speelt op elk exemplaar de hoofdrol. De diverse instrumenten worden stuk voor stuk bespeeld met een ontroerende passie en een liefde voor de continenten overspannende culturele gebieden die de instrumenten bestrijken. Een toewijding van de musici die elke gespeelde noot tot een muzikaal feestmaal maakt.

Didier François – Nyckelharpa Solo

Het middeleeuwse snaarinstrument de Nyckelharpa wordt door Didier François omgetoverd tot een bron van ongekende mogelijkheden waarmee hij een duizelingwekkende reis door de tijd maakt. Stijlgebieden kennen in zijn boekje geen grenzen en het beluisteren van zijn album is een groot muzikaal avontuur.

Didier Laloy, Bruno Le Tron, Markku Lepistö, David Munnelly, Riccardo Tesi – Accordion Samurai

Op Accordion Samurai delen vijf heren uit diverse landen hun liefde voor de diatonische accordeon. Hun repertoire bevat elementen uit de jazzmuziek, traditionele en hedendaagse folkmuziek en filmmuziek.

Wouter Vandenabeele, Emre Gültekin, Ertan Tekin, Joris Vanvinckenroye – Chansons pour la fin d’un jour

In de categorie ‘oost ontmoet west’ is het album Chansons pour la fin d’un jour van een ongekende schoonheid. De bezwerende klanken van oosterse en westerse instrumenten omlijsten de verhalen uit Centraal-Anatolië en het Vlaamse land met een allure die we kennen van grootmeesters in dit exclusieve genre als Anouar Brahem en Rabih Abou-Khalil. Waarmee eens te meer aangetoond wordt dat vele wonderlijke muzikale wegen naar Luik voeren!