Diverse Recensies van in 2011 Uitgebrachte Albums

The Songs – The Prime Words Committee

De groep The Sons ziet het levenslicht in 1994 op de universiteit van Derby.
De huidige vijfmansformatie heeft op haar jongste album dertien liedjes verzameld waarmee ze binnenkort de Amerikaanse markt willen veroveren. Hun sterk op de Britpop leunende liedjes krijgen alvast injecties uit de americana toegediend. Centrale man is Paul Herron wiens teksten vaak handelen over duistere kwesties. Paul Herron heeft een hekel aan de clichés van liefdesliedjes en weet dit thema dan ook zorgvuldig te vermijden. Om het geheel niet te laten verzanden in een overdaad aan zwartgalligheid, fleurt de groep het repertoire op met vrolijke melodielijnen en een royaal gesorteerd instrumentarium waarbinnen zowel akoestische als elektrische instrumenten elkaar goed verdragen. Naast het medium van de cd is de groep ook op internet actief waardoor de fans middels downloads de muziek van het vijftal kunnen binnenhalen.

Janni Littlepage – Strange Angels

In haar kindertijd staat de Amerikaanse zangeres/ liedjesschrijfster Janni Littlepage backstage te kijken naar de optredens van haar oudere zus. Ze is ervan overtuigd dat haar verlegenheid haar nimmer zal toestaan in haar voetsporen te treden. Ontmoetingen met zangers/liedjesschrijvers Rob Harris en David Tate plus Nitty Gritty Dirt Bandlid Bruce Kunkel zijn er debet aan dat zij van lieverlee overtuigd raakt van haar eigen muzikale kwaliteiten. Kwaliteiten die niet alleen blijken uit haar fraai gecomponeerde liedjes maar tevens uit haar liedteksten, haar zang en instrumentale bijdragen op gitaar, piano en dulcimer. De Californische muzikante heeft met Strange Angels een album afgeleverd waarmee liefhebbers van folkpop georiënteerde liedjes met een cineastische inslag goed uit de voeten kunnen.

Maria Del Mar Bonet/Manel Camp – Blaus de L’anima

De van het eiland Mallorca afkomstige zangeres Maria Del Mar Bonet is de Grote Dame van de Spaanse muziekscene. Haar repertoire kenmerkt zich door een grote mate van diversiteit aan muziekstijlen. Naast producties met grote orkesten weten we van haar optredens in ons land dat ze ook met kleinere bezettingen goed uit de voeten kan. Ditmaal is ze de samenwerking aangegaan met de pianist Manel Camp. De liedjes op dit dubbelalbum worden in het Catalaans gezongen. Een taal die Maria vanwege haar jarenlange verblijf in Barcelona volledig meester is. De in de jazzmuziek gelouterde Camp versiert de liedjes met de allerfraaiste details. Gelijktijdig biedt hij Maria alle ruimte haar opmerkelijke voordracht te etaleren. Het repertoire op dit album kenmerkt zich door de enorme relaxte sfeer die het duo weet te bewerkstelligen. Het maakt van Blaus de l’Anima een album dat uitermate geschikt is om in de kleine uurtjes het gehoor te strelen. Een fraaie vertolking van The Rolling Stones’ As Tears Go By krijgt u daar als extra bonus bovenop.