RSS

The Harmed Brothers – Come Morning

Waar ik mij dit jaar aan heb lopen ergeren is het optreden van de irritante radio DJ Giel Beelen. In het tv-programma De Wereld Draait Door komt Giel aan met “ik heb nu toch een heel leuke band ontdekt”. Vervolgens is hij nog in de veronderstelling dat hij met de formatie The Alabama Shakes” iets unieks heeft gevonden, terwijl deze Amerikaanse formatie bij de meeste muziekliefhebbers al langer in de belangstelling stond.

Een deel van de muziek die ik op het Altcountryforum aan het licht breng, ontdek ik zelf, door op internetsites rond te kijken. Zo trok het uit Donnie Vieti en Alex Salcido bestaande duo The Harmed Brothers uit Oregon met hun debuutalbum enkele jaren geleden mijn aandacht. Goudeerlijke, opzwepende of subtiele muziek met een bijzondere combinatie van folkrock met invloeden uit de Appalachen. Twee jaar verder is het tweetal inmiddels met Ben en Zach Kilmer uitgebreid tot een kwartet en waren het afgelopen jaar de Amerikaanse clubpodia het werkterrein voor de vier heren van The Harmed Brothers. Onlangs verscheen een lang verwachte nieuwe muzikale worp. Het parcours, dat “Come Morning” heeft moeten afleggen verliep niet altijd even gladjes. Over de opnames in New York met een plaatselijke producer was de groep ontevreden. Gekozen werd voor een nieuwe producer (David Beemand) en een andere opnameplek (Missouri).

Naast de emotievolle vocalen en harmonieën om van te watertanden van Donnie en Alex heeft The Harmed Brothers niet meer nodig dan een banjo, ukulele, piano, akoestische gitaar, contrabas en drums om iet heel fraais neer te zetten.  Een kleine driekwartier krijgt de luisteraar intense folkrock en indiegrass over zich heen gestort, gebracht vol energie, overtuiging, ontroering, passie en repertoire met een sterke spanningsboog. De vier Amerikanen klinken op “Come Morning” alsof zij de beste tijd van hun leven hebben. Elf eigen liedjes telt het nieuwe album, die mij niet snel los lieten. Voorbeelden hiervan zijn het opzwepende Quick, Quick, het ingetogen Elvis The Lion en de midtemponummers A Letter To Lisa en We Might To Have To Die. De bonustrack, de intieme pianoballad 1951,  zorgt voor het absoluute waauw-gevoel, die de Amerikanen voor het laatst hebben bewaard.

 
De formatie The Harmed Brothers levert met “Come Morning” een ijzersterk en consistent album af. Een plaat die ik geen moment vond inzakken. Als deze band live even goed klinkt als in de studio moet dit op het podium een ware sensatie zijn. Ik kan dan ook geen enkele reden bedenken waarom The Harmed Brothers  niet geschikt zou zijn in Nederland op grote schaal vele muzikale harten te gaan breken.

www.theharmedbrothers.com

(Johan Schoenmakers)


1 Comments Add Yours ↓

  1. marco #
    1

    Johan,

    Ik ben het met je eerste alinea roerend eens. Dan zou je eens naar het programma wat hij op maandagavond presenteert eens moeten luisteren.



Your Comment