Nicolette Good mag dan een onbekende naam zijn in ons land. Deze Texaanse dame verwierf het afgelopen jaar in Amerika een verdienstelijke status binnen de singer-songwritersgilde als kersverse winnares van het prestigieuze Kerrville New Folk en het Wildflower festival. Tevens verscheen de zangeres in de 22-delige docu-drama “Troubadour, TX”, waar filmmaker en zanger Stacy Dean Campbell gepassioneerde en getalenteerde muzikanten volgde in het realiseren van hun muzikale dromen. Voor de opnames van het album “Monarch”, die afgelopen winter plaatsvonden in de Ramble Creek studio te Austin brachten Nicolette Good en medeproducers Britton Beisenherz en Jesse Basham een handvol virtuoze speerpunten samen, onder wie percussionist Jon Greene, bassist en pedalsteelspeler Jesse Ebaugh, klarinetist Jonathan Doyle, organist Oscar Interiano en cellist Steve Bernal. Daarnaast heeft het producerstrio inspiratie geput uit het gebruik van oude en ongebruikelijke instrumenten zoals een muziekdoosje, kattenspeelgoed en een microKORG (compacte synthesyzer/vocoder).
Nicolette laat op “Monarch” met fraaie, oorstrelende countryfolkarrangementen en sterke, rake melodielijnen horen niet onder te doen voor zangeressen als Beth Orton en Lucinda Williams, die gerekend worden tot de top van het singer-songwritergenre. Een verzameling mooie getoonzette liedjes, gecombineerd met haar warm stemgeluid, dat de luisteraar als boter laat smelten. Nicolette Good is een dame met een groot hart en een eigen wil, die op “Monarch” haar woorden met finesse en de precisie van een Zwitsers uurwerk zorgvuldig kiest voor haar teksten. Waarom iets met twintig woorden zeggen als het met tien minder kan. Laat je verrassen door de subtiele en ingetogen elegantie van nummers als Open Road, Call Me en The Flood, die als een zacht briesje door je oorschelp waaien. Alleen in Pretty Clementine en The Last Word gaat het tempo iets omhoog. Dat doet nauwelijks iets met het karakter van Nicolette Goods geslaagde debuutalbum.
www.nicolettegood.com
(Johan Schoenmakers)