RSS

Reena Riot – Stop/Reverse (ep)

Uit de flinke stapel nog te recenseren cd’s vis ik de nieuwe ep van Reena Riot. Een naam die teruggrijpt naar twee liedjes van de Amerikaanse indierockformatie Sonic Youth en een bescheiden, enigzins verlegen Gentse verschijning met een mysterieus kantje. Reena Riot wordt in het begeleidend schrijven van dichter, columnist en zoals hij zichzelf noemt ‘beste beffer van Vlaanderen’ Herman Brusselmans hartstochtelijk onthaald. Brusselmans maakt ons warm en schreeuwt het bijna uit met de woorden: ‘Met haar muziek bonkt
Reena Riot je tegen het trillende voorhoofd. Ze hakt je ingewanden in zwevende stukken en ze jaagt ijzeren vlinders in je buik. Kunnen witte meisjes de blues herdefiniëren en tot een genre maken dat ook vandaag tijdloos blijkt? Ja, dat kunnen ze, zeker als ze Reena Riot heten’. Tikkeltje overdreven? Toch kan ik Hermans bewoordingen wel voorstellen,  als blijkt dat achter de naam Reena Riot Naomi Sijmons schuilt. Dat is weer de dochter van wijlen zijn gabber en voormalig Scabs bassist Fons Sijmons.

Het aanhalen van namen onder wie Janis Joplin, bonnie Raitt, Joni Mitchell, PJ Harvey en Patti Smith zou een klassieke recententruc en opgedofte onzin zijn. Want Reena Riot, inmiddels opererend als band met Antoni Foscez (drums), PJ Seaux (basgitaar) en Jan Myny (gitaar, toetsen), doet haar eigen ding. Het popgeoriënteerde Stop/Reverse met vijf eigen nummers volgt de klagende, opzwepende blues op van het naamloze debuut uit 2013.  Ruim vijftien minuten klinkt Naomi Sijmons ongemeen passioneel, draagt het hart op de tong en verkeert ze in glansvorm. Naast een ijzersterke band, teksten met een persoonlijke en poëtische inslag en zinderende melodieën eist ze met haar bijwijlen lieftallige, zacht golvende dan weer bijtende en doorleefde vocalen een prominente rol op. Fascinerend tot de laatste seconde. Tel daar de aanbeveling van Herman Brusselmans (‘een ster die niet zal ophouden met rijzen’)  bij op en Reena Riot gaat een gouden jaar tegemoet.

http://reenariot.bandcamp.com/

(Johan Schoenmakers)

 


Your Comment