Als liefhebber van de klanken van de bandoneon en de accordeon beleef ik gouden tijden. Aan mijn verzameling geliefde opnames op deze instrumenten kan ik twee nieuwe albums toevoegen. De Argentijnse bandoneonspeler Dino Saluzzi is al wat langer een gewaardeerd huisgenoot wiens albums een prominente plek innemen tussen de andere grootmeesters in mij verzameling. Op El Valle de la Infancia krijgt hij hulp van zijn muzikale familieleden die het klankbeeld verdiepen. Naast de bevriende gitarist Nicolás “Colacho” Brizuela en drummer Quintino Cinalli participeren tevens zijn zoon en gitarist José María Saluzzi, zijn neef bassist Matías Saluzzi en broer Félix “Cuchara” Saluzzi op saxofoon en klarinet die van El Valle de la Infancia het uitbundige zonnetje in huis maken waarop je altijd bouwen kunt. Dat Saluzzi gelijktijdig een briljante componist is die de tango-invloeden uit zijn geboorteland opnieuw op magistrale wijze weet te mengen met muzikale invloeden uit vele windrichtingen, is daarbij een extra pluspunt.
Matinier/ Ambrosini – Inventio
De Fransman Jean-Louis Matinier bewonder ik vooral vanwege zijn samenwerking met de Tunesische luitspeler Anouar Brahem met wie hij enkele wonderschone albums maakte. Italiaan Marco Ambrosini bespeelt het Zweedse instrument de nyckelharpa (sleutelharp). Een op de viool lijkend traditioneel instrument dat reeds in 1350 in Zweden gesignaleerd werd. Op Inventio blazen de heren nieuw leven in de sonates van Johann Sebastian Bach en de barokmuziek van de componisten Heinrich Ignaz Franz von Biber en Giovanni Battista Pergolesi. Dat hun muziek ook in de huidige tijd bestaansrecht en toekomst heeft, wordt onderschreven door de fraaie composities van de hand van Matinier zelf.
(Koos Gijsman)