Rachelle Garniez woont in New York en dat is goed te horen op haar zesde album Who’s Counting. Geheel conform de culturele diversiteit van The Big Apple kiest zij voor een brede opzet van haar repertoire. Stijlinvloeden van de jazz, folk, soul, cabaret en cajun verdragen elkaar prima op een plaat die uitermate onderhoudend is. Rachelle heeft een loepzuivere stem, speelt gitaar, piano en accordeon en heeft een gouden hand van schrijven. Haar liedteksten zijn gevarieerd van opzet en bestrijken een breed gebied. Ze schroomt daarbij niet een historisch onderwerp over de beginjaren van Manhattan te koppelen aan teksten die zo lijken te zijn weggelopen uit de glorietijd van het Grote Amerikaanse Liedjesboek. Ook traditioneel klinkende teksten uit de volksmuziek en cabaretteksten uit het interbellum maken deel uit van haar literaire bagage.
Door op gezette tijden in haar liedjes hilarische, surreële teksten te hanteren, biedt ze voldoende tegenwicht voor de zwaarte van de filosofische inhoud van een deel van het repertoire. Producer Dick Connette heeft het klankbeeld van deze plaat opgebouwd uit een symbiose van Rachelle’s stem, haar instrumentaties en het spel van Tim Luntzel op staande bas, bekend van Loudon Wainwright en Emmylou Harris. De gedoseerde inbreng van blazerspartijen van leden van de groep Hazmat Modine en de spaarzame inbreng van een strijkersensemble zorgen incidenteel voor een passende aanvulling op de muzikale inhoud van deze prachtplaat.
www.rachellegarniez.com
(Koos Gijsman)
Koos Gijsman