Concertverslag Ward Davis – 3rd and Lindsley, Nashville TN

Gezien: 3rd and Lindsley, Nashville TN

Wanneer: 23 december 2017

The 3d and Lindsley is een bar grill met een zaal, waar door de loop der jaren tal van artiesten, bekend en minder bekend, hebben opgetreden. Wij waren bij het concert van Ward Davis met in het voorprogramma Channing Wilson en Tennessee Jet. Channing afkomstig uit Georgia is een imposante figuur. Met een dijk van een stem en de akoestische gitaar bracht hij een aantal prachtige songs over de zelfkant van het bestaan. Het mocht van mij wel wat langer duren. Vervolgens was Tennessee Jet aan zet, die in zijn eentje een hele band vormt – gewapend met gitaar, drums en mondharmonica. Hij startte veelbelovend met een fraai nummer, maar daarna werd het al snel irritant, vooral door zijn zelfingenomenheid. Uiteindelijk kwamen we voor Ward Davis en die maakte alles goed. Begeleid door een driemans band speelde hij vooral nummers van zijn album “15 Years in a 10 Year Town”. Ook interpretaties van liedjes van Willie Nelson passeerden ondermeer de revue in de 3rd and Lindsley. Het is Willie Nelson, die de carrière  van Ward Davis een boost heeft gegeven. In een eerder leven was hij ondermeer toetsenist bij Montgomery Gentry totdat hij besloot solo te gaan. Het succes kwam hem niet aanwaaien totdat hij een telefoontje kreeg van Willie Nelson. Voor Willie Nelson en Merle Haggard schreef Ward Davis samen met Maria Cannon – Goodman het fraaie Unfair Weather Friend. Tijdens zijn optreden vertelde Ward hoe trots hij daarop was. Het maakte hem alleen maar sympathieker. Na afloop van het concert snel zijn cd bij hem gekocht en tegen hem gezegd dat hij maar snel naar Nederland moet komen. ‘Well, I have a passport’, antwoordde hij. Wat mij betreft is hij van harte welkom.

cd – 15 Years in a 10 Year Town

Het is alweer een tijd geleden dat Ward Davis dit album opnam. Zonder tussenkomst van commerciële partijen, die over je schouder meekijken begon hij samen met Jim ‘Moose’ Brown aan dit project. Het resultaat is prachtig. Negen songs, waaronder de cover Old Worn Out Cowboy, dat Ward Davis samen met Jamey Johnson en Willie Nelson zingt. De overige liedjes werden samen met anderen geschreven. De begeleiding bestaat op “15 Years in a 10 year town” slechts uit diverse snaarinstrumenten en een mondharmonica waardoor het stemgeluid van Davis nog beter uitkomt. Alle nummers zijn sterk.  Wat mij betreft zijn The Overpass en Unfair Weather Friend  naast het titelnummer de absolute toppers  van het album. 15 years in a 10 year town  vertelt over Wards eerste moeilijke jaren in Nashville, waar hij achttien jaar geleden vanuit Arkansas  naar toe verhuisde. Ward Davis heeft een album gemaakt, waar hij voor de volle 100% achter staat. Hij boog niet voor de commercie. Alleen dat is al een applaus waard.

(Han Hoogakker)