Concertverslag: Levi Parham en Chris Blevins op 21 Oktober in Zoetermeer

Er zijn van die optredens waarvan je je later afvraagt wat de betreffende muzikanten ervan vonden.  Hoe de entourage waar ze optraden en het publiek werden ervaren. De liedjessmeden Chris Blevins en Levi Parham – twee exponenten uit de Amerikaanse staat Oklahoma traden op zondagmiddag 21 oktober op in een intieme ambiance.  Zoals er staat geschreven op de website van het Zoetermeerse Stadstheater: ‘360 graden Lazy Sunday Afternoon – de ideale afsluiter van het weekend’. Heerlijk genieten van een akoestisch concert in een zaaltje, dat de sfeer van een heuse huiskamer ademt. Muziek teruggebracht tot de kern zonder de volle, warme country klanken van Blevins’ debuutalbum “Better Than Alone” of de stomende gitaarpartijen op het plaatwerk van Levi Parham. Kris kras stonden er stoelen, tafeltjes en schemerlampen waar eerder dit jaar de Amerikaanse  zanger/gitarist Gregory Page en de Britse musicus Iain Matthews zich prima op hun gemak voelden.

Uitgezonderd ondergetekende was het publiek onbekend met de beide muzikanten. Een maagdelijk publiek, waarmee de vermoeid ogende maar goedgeluimde Levi Parham vijf kwartier in zijn nopjes was. Zijn talrijke verhalen vertellend over de Muscle Shoals, Boxmeer en BB Kings gitaar Lucille.  Soms stoeiend met de invloeden van een publiek dat aan zijn lippen hing. Zich opgelaten voelend na een onbegrepen grapje met Aaron Lee Tasjan in de hoofdrol (tough audience), maar bovenal gedreven, puur, rauw en intens met zijn kenmerkende soulvol stemgeluid en furieus gitaarspel. Vanzelfsprekend stonden zijn laatste twee platen centraal, maar was er ook ruimte voor nieuwe liedjes van een album, waar hij ruimschoots de tijd voor gaat nemen.

En Chris Blevins die deze zondagmiddag opende? Die spoorde het publiek tijdens zijn set aan vooral naar de bar te gaan om drinken te halen of met elkaar te kletsen. En bracht zijn persoonlijke en politieke liedjes regelmatig met gesloten ogen en op oprechte wijze. Met een ferme greep uit zijn debuutalbum, een interpretatie van Son House ‘Dead Letter’, maar ook diverse voorproefjes van zijn op 29 januari te verschijnen nieuwe plaat (Volume 1). Een album met een akoestisch karakter met materiaal, dat hij de afgelopen jaren pende.