RSS

Will Butler – Generations

Generations

Will Butler heeft veel aan zijn hoofd. Het is tenslotte vijf jaar geleden sinds zijn solodebuut, Policy . Er kan veel gebeuren in een half decennium, en veel is er gebeurd en een groot deel is afschrikwekkend. Butler was begin dertig toen zijn eerste wapenfeit uitkwam, en nu nadert hij de veertig. Hij is een toegewijd echtgenoot en vader en bandlid van de Canadese indierockformatie Arcade Fire. En geschokt door de toestand van de wereld, het idee een muzikant te zijn en een aanstaande man van middelbare leeftijd die zijn gezin door de chaos moet leiden.

Zijn tweede soloplaat “Generations”  zit vol speelse en energieke, gitaargerichte indierock die rijk is aan details. ‘De complexe en bevredigende stoofpop’, zoals Butler zijn nieuwe creatie omschrijft, werd voor het grootste deel opgenomen in de kelder van zijn huis in Brooklyn. ‘Ik heb een paar microfoons en wat voorversterkers, en een goedkope kleine Craigslist piano. Gelukkig ging die makkelijk de trap af’ vertelde hij onlangs aan Joe Vitagliano van de AmericanSongwriter weblog. ´Ik heb van alles een beetje gespeeld (gitaar, piano, keyboards), vertelt Butler aan Panm 360. Met verdere ondersteuning van Miles Francis op drums, synthesizers en gitaar en vocale hulp van Sara Dobbs Wills echtgenote Jenny en haar zus Julie.

In veel opzichten is zijn recente plaat een evolutie van zijn debuut dat hij omschreef “als een boek met korte verhalen”. In tegenstelling daarmee stelt Will vast dat “Generations” een roman is. Hierin onderzoekt hij de geschiedenis van Amerika en de machtsstructuren die daar vandaag de dag uit voortkomen. Om dit te doen verdiept hij zich in zijn familie wortels en gaat hij op zoek naar aanwijzingen. Welke rol speelt hij in deze omstandigheden als een blanke, bevoorrechte man?

Zoals de titel verraadt, is het album geïnspireerd door Will Butlers familie. Zijn moeder is harpiste, en zijn vader pianist. Hij is hen enorm dankbaar dat hij zo al van jongs af aan kon kennismaken met een breed spectrum aan muziekgenres. Tot die muzikale stamboom behoort trouwens ook jazzgitarist Alvino Rey. Wills grootvader die een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de elektrische gitaar. Zijn oma groeide op in een familieband, die met haar ouders door het Amerikaanse Westen reed voordat er zelfs maar wegen in de woestijn waren. Het is dus geen toeval dat Will muzikant is.

Butler werpt in het nummer “Fine” een satirische blik op zijn familiegeschiedenis, waarin hij zijn afkomst erkent. Het heeft ook betrekking op de moord op de zwarte barmeisje Hattie Carroll in 1963 door William Zantzinger. Butler bracht het incident in verband met zijn eigen status. “Er is een regel in het nummer waarin ik zeg: ‘Ik ben meer Zantzinger dan Caroll'”, vertelde Butler aan muziekmagazine Spin. ‘Het is niet per se bedoeld om de schuld op je te nemen, omdat je een blanke bent. Maar als ik iemand zou vermoorden, zou ik een lagere gevangenisstraf krijgen. Zantzinger kreeg zes maanden en werd voorwaardelijk vrijgelaten wegens het doden van iemand. En dat is de positie waarin ik structureel in deze wereld ben. Als ik iemand had vermoord, zou ik een lichtere straf hebben gekregen’.

‘Generations’, dat Will zelf produceerde, balanceert tussen het realisme van het moment en hoop voor de toekomst. “Het is de afgelopen vier of vijf jaar een waanzinnige wereld geweest”, verteld Will verder aan muziekmagazine, website en radiostation Dork. ´Een licht laten schijnen om de situatie waarin we ons bevinden te verlichten, terwijl we hoop bieden voor wat er daarna komt. Een prima plek te beginnen met het erkennen van je macht of gebrek daaraan en je positie in de wereld’ , terwijl hij zingt op ‘Bethlehem‘,’How does it feel to know the torch is in your hand? De ‘jij’ ben ikzelf hierin.” De tekst en het lied zijn geïnspireerd op het gedicht The Second Coming (De Wederkomst) van William Butler Yeats.

what rough beast, its hour come round at last
Slouches towards Bethlehem to be born?

De eerste single Surrender, die half juli werd uitgebracht kreeg een heel nieuw leven in de video. Het begint met beelden van de natuur en quarantaine-opnames van zijn band, maar worden daarna begeleid door onderschriften van de schrijnende gebeurtenissen, die dit jaar  hebben plaatgevonden. Berichten over de dood van George Floyd en Breanna Taylor en de nadruk op de noodzaak van hervorming van de gevangenis.  Een nummer als Hard Times werpt verder een licht op deze gebeurtenissen.

Er zijn verschillende klankkleuren op “Generations”. Het begint een beetje met punk en schakelt dan over naar de indie rock en popmuziek met elektronische elementen. Bovendien flirt Butler met Bowie om te eindigen met iets meer reflecterends, cabaret zelfs, à la Destroyer. Prettig genietbaar album, maar zeker niet grensverleggend.

www.butlerwills.com

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)

 


Comments are closed.