RSS

Mitski – Laurel Hell

Laurel Hell (CD)

De populariteit die de Japans/Amerikaanse Mitski (Mayawaki) de afgelopen jaren wist te vergaren, heeft mij best verbaasd. Zowel het veelgeprezen Be The Cowboy (2018) als het recent verschenen Laurel Hell kwamen in de eerste week van niets op nr. 1 binnen in de Amerikaanse Billboard album charts. Een streamingkanon en inmiddels een gevestigde naam van de hedendaagse indiepop.

De muziek van Mitski wordt op de diverse online platforms namelijk honderden miljoenen keer meer beluisterd dan naar bands als The National, Arcade Fire en The LCD Soundsystem. Bij elkaar opgeteld! Bovendien was haar optreden op 3 mei in de Grote Zaal van de Amsterdamse Paradiso binnen tien minuten uitverkocht.

Ik denk dat dit het einde is / ik zal moeten leren om iemand anders te zijn”, zingt Mitski Miyawaki treurig in “I Guess”. Het voorlaatste nummer van haar laatste plaat. Wat samen met Working For The Knife over de constante druk die artiesten voelen, als voer dient voor de fans om te speculieren dat Laurel Hell tegelijkertijd een muzikale zwanenzang is. “Vroeger dacht ik dat ik op mijn twintigste klaar zou zijn. Nu ik 29 ben, ziet de toekomst er hetzelfde uit. Misschien zie ik op mijn 30e een manier om te veranderen”, vervolgt ze op “Working for the Knife”

Mitski heeft er namelijk nooit een geheim van gemaakt dat een leven van non-stop toeren een zware tol eiste op haar geestelijke gezondheid. De pauze die zij drie jaar geleden aankondigde werd al snel ingetrokken toen de artieste werd geconfronteerd met de contractuele verplichting voor nog 1 album. Hierop laat zij zich inspireren door de weldadige, electronische synthesizerstorm uit de jaren tachtig, die het midden houdt tussen de muziek van Giorgio Morodor, Abba, Vangelis, Ultravox en Hall and Oates.

Duisternis is een terugkerend motief in op haar nieuwe plaat. Valentine, Texas, het openingsnummer, begint met de regel ‘Laten we voorzichtig in het donker stappen‘, waarmee de toon wordt gezet voor de rest van het album. Het ‘donker’ zou een symbool kunnen zijn voor haar worsteling met depressies terwijl zij op tournee was. Volgens inmiddels verwijderde tweets zorgde de druk van haar overvolle tourschema ervoor dat ze haar gezondheid verwaarloosde.

De videoclip voor het new wave achtige Love Me More blijft de bezorgdheid illustreren dat haar publieke persona niet onder haar controle is. De beelden in de video bevatten een scène waarin Mitski verwoed ronddraait in een witte kamer en probeert de poses te evenaren van silhouetten van haarzelf die op de muren zijn geschilderd. 

In zekere zin is Laurel Hell het verhaal van een reeds verloren strijd. Mitski protesteert tegen de manier waarop de muziekindustrie met haar intens persoonlijke kunst omgaat, maar ze erkent dat de hypercommerciële industrie haar broodwinning is. Het is geen nieuwe vraag voor kunstenaars, maar het blijft even lastig als altijd. Het is geen wonder dat Mitski uitgeput is.

www.mitski.com

www.konkurrent.nl

(Johan Schoenmakers)


Your Comment