Na de vorig jaar verschenen cd “Ghosts”, waar vele muziekrecensenten zich in lovende woorden uitlieten en de daaropvolgende toernee langs de westkust van Amerika is het mij een waar genoegen kennis te nemen van het nieuwe album van Tokyo Rosenthal. De tien liedjes op “Who Was That Man?” van de singer-songwriter met de door merg en been snijdende snikstem kenmerken zich door een zorgvuldig en rijk georkestreerd geluid. Het breder gearrangeerde materiaal neigt op deze nieuwe worp naar het warmbloedig countrygenre voorzien van een weemoedig sausje. Hierdoor heeft het verse repertoire mijns inziens minder gewenningstijd nodig dan Rosenthals achterliggende albums. De teksten staan wederom centraal, die politiekgetint, persoonlijk, verhalend en hoopvol zijn. Tokyo levert op deze plaat aangenaam beluisterbare composities af en heeft daarbij oog en oor voor detail.
Zo zijn het veelal niet alleen smaakvolle liedjes, maar is er wat betreft de begeleiding ook veel te ontdekken. Zo spelen o.a. mee producer Chris Stamey (basgitaar), Will Rigby (drums), Charlie Chamberlain (mandoline, banjo) en Allyn love (pedal steelgitaar). Voor een muzikale dimensie zorgt de mariachiband Pancho Ballard and The Banditos, die een verpletterende indruk achterlaat op de nummers The Liberian over een 87-jarige pornoster en Who WasThat Man? Bij iedere draaibeurt raken nummers over zijn 18 jaar oude kat (Little Old Man) of het aan zijn vrouw opgedragen Your 3rd Score steeds meer vertrouwd tot het moment dat de liedjes niet meer uit je hoofd willen. ”Who Was That Man?” is een verslavend prettige plaat van een buitengewoon begaafde songsmid uit North Carolina.
www.tokyorosenthal.com
(Johan Schoenmakers)