Recensies over cd’s van Celilo/Catie Curtis en Butcher Boy

Celilo – Buoy Bell

Exact twee jaar na het tragische dodelijke ongeval van drummer Kipp Crawford verschijnt het nieuwste album van de groep Celilo. De goedgekozen titel Buoy Bell suggereert dat de liedjes een klinkend houvast bieden temidden van de woeste golven. Dat klopt. Puttend uit stijlgebieden als americana, folk en pop zet deze uit Portland, Oregon afkomstige groep ons een aantal heerlijke liedjes voor met een optimale staat van toegankelijkheid. Voorman en voornaamste liedjesschrijver Sloan Martin heeft een prima zangstem met een eigen karakter die zich behaaglijk nestelt in het midden van de smaakvol gearrangeerde liedjes. Hoewel het klankbeeld veelvuldig schuift tussen voornoemde stijlvormen, leidt dit nergens tot vervlakking. Integendeel, rijk aan instrumentale details ontvouwt het repertoire op dit album zich tot een boeiende luisterervaring waarbij de gevarieerde ritmiek stevig de vaart erin houdt. Buoy Bell is het zoveelste bewijs dit jaar dat de staat Oregon een positieve invloed heeft op zijn muzikale inwoners.

Catie Curtis – Stretch Limousine On Fire

Zangeres/liedjesschrijver Catie Curtis uit Boston heeft zich de laatste kwart eeuw laten kennen als een factor van betekenis in de ontwikkeling van de volksmuziek in Amerika. Gedurende haar carrière deelde zij de podia met verwante muzikale zielen als Indigo Girls, Ani DiFranco en Tracy Chapman. Op haar laatste album wordt zij bijgestaan door collega-zangeressen als Mary Chapin Carpenter, Lisa Loeb en Julie Wolf. Bovendien heeft producer Lorne Entress haar liedjes vakkundig aangekleed met instrumentale hoogstandjes van gitarist Thomas Juliano, lap steel-tovenaar Duke Levine, pianist Glenn Patscha en een ritmetandem bestaand uit drummer Jay Bellerose en bassist Jennifer Condos. De door Catie zelfgeschreven liedjes vormen een ode aan het leven en geven uitdrukking aan de dankbaarheid, het plezier en het inzicht die haar deel zijn. Resumerend voelt dit nieuwe album wederom als een warm bad waarin het goed wegdromen is.

Butcher Boy – Helping Hands

Helping Hands is het derde album van de groep Butcher Boy. Een groepsnaam die enigszins verwarrend werkt, want als er een groep is die zachtaardige sensitiviteit tot handelsmerk verheft dan is het deze groep wel. Afkomstig uit het Schotse Glasgow is de groep actief in een stijlgebied waarin vele wegen elkaar kruisen. Deels pop, deels klassiek, deels folk is de groep gezegend met een eigen charme die haar geluid zeer herkenbaar maakt. Butcher Boy is het voorbeeld van een groep die vakmanschap hoog in het vaandel heeft staan. Dat geldt zeker voor de literaire teksten van zanger/liedjesschrijver John Blain Hunt. Liedjes als literaire verhalen waarbij je als luisteraar onderuit kunt zakken als bij het lezen van een goed boek. Het geluidsbeeld wordt verfraaid door talrijke instrumentale details. Een hoofdrol wordt daarbij vertolkt door de cello- en vioolpartijen die het geheel een chique, klassieke dimensie bezorgen.