RSS

Wille and the Bandits – When The World Stood Still

Sommigen krijgen misschien wel jeuk, anderen waaronder mijn persoon, zweren tijdens optredens van de band bij de diepgevoelde, krachtige en overslaande strot van zanger Wille Edwards. Het geeft de hoeveelheid energie en rauwheid weer die hij er in gooit. En diezelfde kenmerkende en tergende klaagzang ontbreekt veelal op het nieuwe album van het Internationaal geprezen Wille and The Bandits. Alsof Edwards teveel respect leek te hebben tijdens de opnames in de legendarische Saw Mills Studio, die alleen bij vloed toegankelijjk is. Een langgekoesterde wens om op te nemen op deze iconische plek aan de oevers van de rivier De Fowley in Cornwall zag hij eindelijk in vervulling gaan. Het isolement van de studio en de pandemie weerspiegelt op het eerste deel van het album in nummers als I’m Alive en Without You.

Edwards´bepalende factor komt op When The World Stood Still minder vlezig en iets aan de intogen kant over. De intensiteit van de tekstuele inhoud gaat hierdoor ietwat verloren, wat jammer is, want Edwards heeft altijd genoeg te vertellen. Minder nadruk op zijn stemgeluid, maar destemeer op de veelzijdige instrumentatie van Wille Edwards (zang, gitaar, steelgitaar), Harry Mackall (bas, synthesizer, zang), Matthew Gallager (hammondorgel, piano, zang en Tom Gilkes (drums en percussie) waar je je vingers bij aflikt. Het geluid van een band die constant grenzen verlegd en elkaar op het podium muzikaal pusht.

Maar waar het voltallige publiek in de Leidse QBUS in oktober overmand werd door kippevel na Edwards krakende en knarsende versie van het gelijknamige When The World Stood Still mis ik de mierentieten op mijn armen op deze studioversie.

Fans van de Britse band en de liefhebbers van het blues en rock genre zullen daarentegen niet teleurgesteld zijn. Hoewel de oude garde is vervangen door nieuwe muzikanten, vormt Will nog altijd de kern, is hij geregeld maatschappij kritisch in zijn zelfgeschreven liedjes en ondersteunt hij de muziek met een scala aan gitaarvaardigheden. Avontuurlijker dan ooit met liedjes die barsten van de eerlijkheid, integriteit en een sprankje positiviteit in de ode aan zijn dochtertje (Daylight).

Hoewel het album een ​​nieuw begin vertegenwoordigt gaat When The World Stood Still ook over het sluiten van een deur naar het verleden. In het geval van de Saw Mills studio is dit letterlijk op te vatten. Aan de iconische studio waar bands als de Stone Roses en Oasis hun doorbraakalbums opnamen komt een einde. Met de hulp van engineer John Cornfield en de fans van de band kreeg de studio uitstel zodat Wille and the Bandits deze plaat nog kon maken.

www.willeandthebandits.com

(Johan Schoenmakers)


Your Comment